Thursday, October 3, 2013

ujian dan hikmah

Assalamualaikum :)


setiap manusia takkan terlepas ujian daripada ALLAH dan Dia takkan timpakan kita ujian diluar kemampuan kita , sinonim laa bila ujian mesti dikaitkan hikmah disebaliknya . Ujian yang Allah beri adakalanya susah jugak kita nak tempuh contohnya sahabat or ahli keluarga kita meninggal, sakit kuat yang tak dijangka dan macam macam laa tapi ALLAH yakin hambaNya boleh hadapi ujian yang Dia berikan pada kita . terpikir tak kita agak agak kenape ye tiba tiba kita dapat musibah cenggini ? haaaaa, kalau tak tahu meh sini adik adik kakak abang semua cik tikah vavavom kebabom nak tarbiyah . 


kita hidup kat muka bumi ni sementara je dan semua harta yang kita ada pun sementara jugak . manusia diciptakan untuk beribadat kepada Allah tapi ada jugak yang tak sujud pada Allah mungkin terlalu taksub dengan dunia seperti sibuk dengan kerja, hiburan yang melalaikan sampai tak jaga hubungan kita dengan Allah . bila kita terlalu busy sangat mencari harta dunia sampai lupa kepada Dia maka disitulah musibah yang menimpa kita tanpa disangka dan macam biasalah manusia bila diturunkan musibah baru lah tercari cari sejadah menangis berdoa kat Dia . *kalau bolehkan aku taknak laa skema sangat kat entry aku ni dah macam tulis artikel pulak padahal menaip ni pun sambil silang kaki, cenggitu kan, haha* . okay sambung balik . aku tak maksudkan sapa sapa, kadang aku pun camtu lahh, seronok sangat sampai tak hengat pape sekali ujian datang bertimpa timpa . nah ! amek . baru diam membisu .


sebab itulah everything kerja dalam kehidupan seharian kita mesti selalu kena ingat ALLAH . kalau kita selalu ingat ALLAH, insyaallah DIA pun selalu ingat kat hambaNya . tapi korang janganlah ingat Allah nak bagi kita ujian sesaje je ada sebabnya salah satunya Dia terlalu rindukan doa dari hambaNya . kita kalau boleh lepas solat fardhu eloknya perbanyakkan berdoa jangan ler abih solat terus bangun tidur itu maknanya sombong dengan ALLAH . ingat aturcara kita semua ditentukan dengan Dia . ajal, maut , rezeki, jodoh, future, semua dah ditentukan tinggal kita ni je kena berusaha . bila dah ditimpa musibah/ujian mestilah ada hikmah disebalik apa yang berlaku . korang takpayah tunggu hikmah tu datang , biar dia datang sendiri macam hidayah . hidayah dan hikmah jangan dicari sebab dua dua ni datang sendiri . paham dop ?


begitulah ujian dan hikmah yang kita lalui dalam kehidupan seharian kita . sentiasa bersyukur rezeki yang Allah beri jangan merungut, ingat Allah selalu .manusia takkan terlepas dari buat silap dan ingat kalau ujian datang kat kita itu tandanya ALLAH sayang kat kita . entry aku ni sekadar buat tatapan aku je takda laa aku ni cakap bagus sangat sembang hebat bagai kann . sama sama kita insafi diri :(


salam ^__^





No comments:

Post a Comment